Friday, June 13, 2008

Demi Cinta - Biarlah Minyak Naik

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Sesak lagi menyesakkan..lagi difikir lagi menyesakkan fikiran. Ditambah pula dgn kesesakan lalu lintas yg terpaksa ditempuhi ..dan ada saja kemalangan pertengkaran berlaku setiap hari di jalan raya...semuanya berlaku di depan mata anak2..

Ada rakan2 yg tk pernah bercakap kasar sudah pandai memaki hamun. Semuanya sensitif saat ini...sampai bila kita nak biarkan keadaan ini? Jangan sampai keadaan ini menggoyahkan rumahtangga kita sendiri...nauzubillah. Ingatlah anak2 memerhatikan kita.

Jom..kita sama2 berkongsi tips & nasihat ke arah yg lebih positif. Kita cungkil apakah hikmah di sebalik musibah kenaikan harga minyak & barang2 lain...dlm keadaan sebegini sesiapa pun boleh naik minyak..DEMI CINTA kita pertahankan keutuhan keluarga kita..

1. Cinta Pada Allah

Perkukuhkan ikatan cinta kita pada Allah. Hanya padanya tempat bergantung & minta pertolongan. Mengadulah pada Allah segala masalah kita, kerana Allah Maha Mendengar. Perteguhkan solat lima waktu dan perbanyakkan solat sunat. Cuba luangkan masa dlm 5 minit utk solat dhuha setiap pagi sblm mulakan kerja.

Berdoalah dengan yakin..rezeki di tangan Allah. Mohon pada Allah dimurahkan rezeki, dicukupkan rezeki & sihat sejahtera agar dapat kita tunaikan segala amanah Allah dengan sempurna. Jangan lupa berdoa agar Allah membersihkan rezeki kita jika ada unsur haram di dalamnya..dengan ini kita akan reda dengan apa sahaja musibah yg melanda.

Berpuasa apabila mampu..latihkan diri bangun malam utk bertahajud & bersahur. Paling kurang berpuasa setiap Isnin Khamis. Bukan sahaja kita dpt berjimat malah dpt memperkukuhkan keimanan kita & menyuburkan hati..

2. Susah senang bersama

Sekiranya kita saling memahami & memberi sokongan walau dlm keadaan susah sekalipun, tautan kasih kita akan bertambah erat. Jangan sesekali saling menyalahi pasangan masing2. Saat sebegini banyak hati perlu dijaga. Bersama berbincang & memberi sokongan utk menyusun semula perancangan ekonomi keluarga. Andainya salah seorang drp kita tidak mampu, jgn bebankan fikiran & mengguris perasaannya..begitu juga sebaliknya.

Ada hikmah di sebalik segala musibah ...saya pernah "jatuh miskin" tebih teruk lagi bahangnya drp keadaan hari ini. Keperitan ini kami lalui bersama..dan keadaan ini mengeratkan lagi kasih sayang kami sekeluarga. Walaupun badai datang pada setiap arah, dan beberapa kali jatuh ditimpa tangga...tp hasilnya..ikatan kekeluargaan kami semakin teguh.Setiap masalah yg menimpa kita leraikan bersama..anak2 perlu terlibat sama agar dpt membentuk peribadi utuh & menjadi insan yg bertanggungjawab..bukan lepas tangan & bukan lari drp masalah.

3. Pandanglah ke bawah, jangan mendongak ke atas

Biar..biarkan pihak atasan dgn kerenah mereka..masing2 ada balasan di akhirat nanti. Cuba pandang ke bawah..lihat fakir miskin yg lagi tertekan yg hidup kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Apakah yg ada pd mereka selain ketabahan & ketakwaan pd Allah?

Kita sering merintih tidak boleh mengubah cara hidup @ tiada lagi cara utk berjimat kerana rezeki kita "cukup-cukup". Tapi tahap "cukup-cukup" bg setiap orang berbeza. Ada org cukuplah dgn sarapan sekeping roti & teh dlm kos RM3, tp ada orang cukup2 dgn sarapan secawan kopi & sepotong kek yg mencecah RM20! Ada yg merintih tak cukup duit tp barangan yg dibeli drp baju anak hingga anak baju semuanya berjenama & mahal2..tapi ada yg cukup sekadar memakai baju yg harganya RM10 sahaja.

Ukurlah baju di badan sendiri...kita sendiri tahu tahap kemampuan kita berbelanja.

4. Terus ceria, hindarkan stress..

Anak2 turut terkena tempias..jangan bebankan fikiran si kecil itu. Berjimat bukan bererti menyekat segala aktiviti & membuat catuan makanan.Kita bincang bersama secara santai dan terangkan kepada mereka kenapa kita perlu berjimat. Yang penting kita perlu ada alternatif lain..

Jom kita masak2 kt rumah..libatkan anak2 sekali. Klu mereka suka makan pizza, kek, donat etc...kita sama2 adun dan biarlah mereka hias sendiri..klu dapat pula dibawa sbg bekal ke sekolah lg seronok..maklumlah hasil tangan sendiri.

Bawa bekal..ya..cubalah sedaya upaya sekiranya ada kesempatan. Sekurang2 seminggu sekali. Atau sekadar bekal utk sarapan..sudah lepas belanja sarapan suami isteri & anak2.

5. Beriadah bersama keluarga

Kita tidak perlu bertapa di rumah sahaja...anak2 pasti bosan & memberontak. Jadikan aktiviti keluarga meriah & meninggalkan kenangan manis kepada anak2. Tidak perlu pergi jauh2 @ ke tempat yg mahal2..

Kita boleh bersama2 anak2 "bermain air" di halaman pada hujung minggu. Sambil2 basuh kereta & basuh kasut... takat mana je bil air berbanding kita perlu bayar jika "bermain air" di wet world etc..

Kita juga boleh beriadah ke tempat2 yg percuma..banyak taman mainan yg besar2 di KL & Shah Alam. Air terjun & mandi sungai di Templer Park, Ulu Yam, KLCC..atau bayar sikit utk mandi air terjun FIRIM. Atau bermain layang-layang di taman..

Jadikan juga bertani sbg aktiviti keluarga...Tak ada tanah? kita tanam shj dlm pasu..apa2 shj tanaman yg boleh dimakan..serai, halia, kunyit, cili, pandan, bawang (utk daun bawang) etc. Walaupun pd mata kita jimat brp RM shj..tetapi jika dikumpul..banyak juga jimatnya.


6. Manfaatkan kesempatan, bukan ambil kesempatan!

Manfaatkan setiap peluang yg ada..kita kerap menerima sample percuma, kupon, mata ganjaran kad kredit & pelbagai jenis kad, baucer etc tapi kerap juga kita terlupa & tangguhkan hingga expired.. byk kelab percuma utk pembeli susu anak etc..dan kerap juga promosi & baucer potongan dikirimkan..nah! manfaatkanlah wpun mungkin cuma jimat RM1 satu pek susu..

Pantry di pejabat..apa yg disediakan di pejabat adalah utk kegunaan pekerjanya. Berapa kerap kita minum di pejabat berbanding minum di restoran sewaktu masa bekerja..pagi umpamanya? Klu ada biskut, kopi & teh di pejabat, sekurang-kurangnya kita sudah dapat jimat untuk kos sarapan @ minum petang.

Kalau ada pula rakan2 sepejabat yg boleh pula berkongsi @ bergilir masak! utk dijadikan bekal makan tengah hari..lagi jimat..

Tapi ingat..jangan ambil kesempatan atas kebaikan orang lain. Kita perlulah sama2 memberi & menerima.

Manfaatkan peluang yg ada utk tambah pendapatan..klu ada bakat menulis @
menterjemah, membina laman web etc manfaatkanlah. Banyak perniagaan yg tidak perlu modal besar sekarang ini. Tapi ingat..jangan sampai mengganggu masa kerja di pejabat.


7. Berbanyaklah bersedekah & menabung

Kita tak akan jatuh miskin bila bersedekah..itu janji Allah..Allah akan cukupkan rezeki kita. Tak perlu banyak tapi biarlah istiqamah..tak ada harta, kita sedekah masa & tenaga. Latih anak2 kita utk ringan tulang membantu anak2 yatim & fakir miskin. Percayalah.. kita akan dapat rasakan ketenangan & kepuasan yg tk terucap jika kita dapat bantu orang lain yg susah. Yg paling p! enting kita akan memperolehi keberkatan-Nya, dan Allah akan membalas sedekah kita dgn rezeki yg berlipat ganda.. bukan sahaja rezeki harta benda. malah rezeki kesihatan, kebahagian etc..

Jadikan menabung amalan sekeluarga klu boleh setiap hari.. 10 sen, 50 sen, RM1..terpulanglah. Ada tabung khas utk keluarga, tabung anak2, tabung hasil penat lelah, tabung utk bersedekah etc..atau cuma satu tabung utk satu keluarga pun cukuplah.

Cuba kita kumpul duit yg sepatutnya kita belanjakan utk makan setiap hari itu kita simpan, gantikan dgn bekal dr rumah, begitu juga duit yg kita jimat hasil bertanam sendiri, beriadah di tempat percuma dan sebagainya...latih anak2 menabung duit belanja mereka..bila hujung bulan kita boleh lihat berapa banyak kita boleh jimat!

Semoga apa yg dibincangkan ini dapat memberi manfaat utk semua..kita cuba sedaya upaya kita. Saya berpesan utk diri saya sendiri sebenarnya.
Sama2 kita kembali kepada pengertian asal pepatah Melayu: Rezeki secupak tidak akan jadi segantang..sebenarnya bermaksud: Seandainya kita berusaha utk secupak, secupaklah kita dapat; jika kita lipat gandakan rezeki kita utk segantang maka segantanglah kita dapat...

Wassalam

No comments:

Post a Comment